Ledenwerving

Elke keer Cardijn in een afdeling kwam vroeg hij ‘En? Hoeveel leden heb je nu?’ Dan zeiden de kernleden ‘ We zijn goed bezig, Cardijn, we hebben er nog altijd evenveel’ Cardijns antwoord was: ’Een afdeling moet groeien! als je ledenaantal niet stijgt, dan gaat je afdeling achteruit.’

Er zijn altijd nog jongeren die KAJ nodig hebben die je nog niet hebt gevonden, dus het is aan jou om in actie te schieten.

Alles wat je moet weten over ledenwerving

  • KAJ Eigenbilzen gaat niet op ledenwerving, want nieuwe leden zullen vanzelf wel naar de afdeling komen.
  • KAJ Oud-Turnhout gaat ook niet op ledenwerving, want hun leden zullen zelf nieuwe vrienden of vriendinnen meebrengen.
  • Ook KAJ Elsene vindt dit niet de moeite, want nieuwe leden zullen wel afkomen op het foldertje dat ze in de brievenbus staken.
  • KAJ Boortmeerbeek vindt dat ze genoeg leden heeft en zal dus gewoon niet op ledenwerving gaan.
  • KAJ Ruien zet een artikeltje in het parochieblad, daar zullen zeker nieuwe jongeren op ingaan.
  • KAJ Zerkegem heeft gewoon geen zin om nieuwe mensen aan te trekken, ze drinken liever gewoon als maten een pint in het lokaal.

Geen wonder dat al deze afdelingen niet bestaan, zonder een goede ledenwervingscampagne is een KAJ-afdeling gedoemd om te vallen.

Ledenwerving is essentieel, Cardijn wist het al zoveel jaren geleden:

“Kernleden of verantwoordelijken die echt weten waar de KAJ om draait, zijn meer bekommerd met de jongeren die nog geen lid zijn van KAJ dan met zij die dat wel al zijn. Ze willen hen veroveren om ze de kansen te bieden die ze zelf kregen binnen de KAJ.”


Waarom zouden wij met onze afdeling op ledenwerving gaan?

  • Nieuwe jongeren zijn essentieel in een afdeling, anders bloedt ze uiteindelijk dood.
  • Iedere jongere heeft het recht om te beleven wat KAJ is.
  • Jullie kunnen als kernleden het verschil maken voor een heel aantal jongeren.
  • Veel jongeren voelen zich niet thuis in klassieke jeugdbewegingen, doe dus met jullie KAJ-afdeling iets anders dan alle anderen, anders komen die jongeren ook niet naar jullie afdeling.
  • Veel leden hebben, is goed voor de subsidies die jullie krijgen van de gemeente, al is dit maar een bijkomstig voordeel.

Hoe pakken we de ledenwerving aan?

Jongeren persoonlijk aanspreken is nog altijd noodzakelijk.

Hiervoor bestaan verschillende manieren, wij gaan dieper in op het huisbezoek en het vindplaatsgerichte werken omdat dit de meest succesvolle methodes zijn.

Sommige afdelingen nemen hun oudste leden mee op ledenwerving omdat zijn meestal dichter staan bij de jongeren. Zij kunnen die gasten soms beter overtuigen dan de kernleden.

Welk materiaal bestaat er allemaal?

Aan het begin van het werkjaar krijgen jullie met jullie afdeling een aantal KAJ-affiches. Hang die rond op zichtbare plaatsen (buurtwinkel, slager, ruiten op centrale plaatsen, het jeugdhuis,…) en maak reclame voor jullie startdag.

Sinds dit jaar zijn er ook flyers van KAJ waar je je eigen foldertje aan kan bevestigen voor een super ledenwervingscampagne.

Je eigen folder of affiche kan je decoreren met het KAJ-logo en heel wat beeldmateriaal.

Denk altijd goed na over wat je juist op je foldertje zet…

    • Wat is KAJ?
    • Voor wie is de KAJ er?
    • Om welke startactiviteit gaat het?
    • Waar vindt de startactiviteit plaats?
    • Wanneer gaat de startactiviteit door?
    • Wie zijn de kernleden?
    • Hoeveel kost het om lid te worden van KAJ?

Je kunt bijvoorbeeld ook een gadget bijsteken, dit kan gaan van een sticker(vel) tot een balpen (allemaal te verkrijgen in de KAJ-shop). Deze zaken kosten jullie natuurlijk geld.


Huisbezoeken?

  • Je vraagt best adressenlijsten op (gemeente, pastoor, school).
  • Vermeld altijd dat de lijsten niet voor commercieel gebruik bestemd zijn, enkel voor de ledenwerving.
  • Hou er rekening mee dat je ze dan misschien nog niet zult krijgen, dit door de wet op de privacy
  • Verdeel de adressen onder de kernleden en ga op pad.
  • Geef iets af: een uitnodiging voor de startdag, een voorstellingsfoldertje of een gadget van jullie afdeling.
  • Zorg dat je de jongere zelf kunt aanspreken, maar overtuig ook de ouders mocht dat nodig zijn.
  • Duid op je lijst aan welke jongeren enthousiast waren (bijvoorbeeld met een lachend smileytje of een plusteken). Deze jongeren moet je zeker nog eens bezoeken.
  • Een tweede of derde bezoek heeft veel meer effect, dus maak hier tijd voor. Jongeren die twijfelen, kunnen misschien wel over de streep getrokken worden.
  • Jongeren die niet thuis waren, hebben zeker recht op een tweede bezoek.
  • Als er te veel inwoners zijn in je gemeente, dan kun je je best focussen op een deel van je gemeente (straten waar kernleden wonen of straten rond het lokaal).

Bezoek beter 3 maal dezelfde 50 jongeren dan 1 maal 200 verschillende!

Wat moeten we vertellen als de deur opengaat?

Zorg eerst dat je er verzorgd uitziet en dat je beleefd blijft.

Een enthousiaste uitleg is broodnodig, een zelfzekere toon zeker ook.

Geloof wat je zegt!

In onderstaand voorbeeldje gaan Paulien en Bart van KAJ Buggenhout -16 op ledenwerving. Ze bellen aan bij Sofie, haar moeder doet de deur open:

  • Paulien en Bart: Hallo, wij zijn Bert en Paulien van de KAJ, is Sofie soms thuis?
  • Moeder: Ja hoor, ik roep haar even.
  • Paulien en Bart: Hallo Sofie, wij zijn Paulien en Bert van de KAJ hier in Buggenhout. Ken je de KAJ?
  • Sofie: Niet echt, maar ik heb er wel al van gehoord.
  • Bart: Wel, wij zijn een beweging voor jongeren tussen 12 en 16 en we organiseren om de 2 weken een superactiviteit op de vrijdagavond.
  • Sofie: Welke activiteiten doen jullie zoal?
  • Paulien: Wij doen eigenlijk van alles, soms eens buiten, zoals een dropping of alternatieve sporten, soms een binnen in het lokaal, zoals een casinoavond of een spannende film. Na de activiteit mag iedereen nog blijven zitten om iets te drinken. En daarvoor zijn we eigenlijk hier, we houden op vrijdag 12 september om 19u onze startdag in ons lokaal aan de kerk en we zouden graag hebben dat je er ook bijbent.
  • Sofie: Ik weet het niet, ’t hangt er een beetje van af wie er nog komt.
  • Bart: Zouden er geen vrienden of vriendinnen willen meekomen?
  • Sofie: Ik ga het eens vragen.
  • Moeder: Moeten ze voor de KAJ ook een uniform en lidgeld betalen?
  • Paulien: Een uniform bestaat niet bij ons, maar we hebben wel T-shirts van onze afdeling. Dat is niet verplicht, iedereen mag zelf kiezen. Bij ons betaal je 18 € voor een werkjaar, dat is ondermeer voor de verzekering. Je mag de eerste twee activiteiten wel gratis komen om eens te proberen, je bent dat toch verzekerd. We hebben hier trouwens een boekje bij met alle informatie over KAJ en over de startdag. Er staat ook een drankbonnetje op de laatste bladzijde, als je dat meebrengt op de startdag, dan mag je een drankje gratis hebben.
  • Bart: Wel, dan zijn we ermee weg, we verwachten je op de startdag.

Je ziet dat Sofie geïnteresseerd is, bezoek haar dus zeker een tweede keer!

Tijdens dit tweede bezoek stel je de basisvraag van KAJ: “Hoe ist?”. Laat haar maar vertellen over om het even wat.

Vraag dan ook of ze al over de KAJ heeft gesproken met haar vrienden en vriendinnen.

Vraag eventueel wie die vrienden en vriendinnen zijn en bezoek hen ook.

Geef nog een extra uitnodiging voor de startdag.


Wat moeten we doen zonder adressenlijsten?

  • Maak zelf een lijst op van jongeren die jullie kennen. Zoek hen op en vraag of zijn nog jongeren kennen in de buurt. Je zult misschien wel verschieten hoeveel jongeren jullie kennen.
  • Vraag aan jullie leden of ze weten waar er nog jongeren wonen en bezoek die jongeren.
  • Je belt gewoon aan een willekeurige deur aan, legt uit dat jullie van de KAJ zijn en dat jullie jongeren zoeken om hen uit te nodigen voor de startdag van KAJ. Vraag hen of zij geen jongeren weten wonen, zo kun je ook zelf een lijst samenstellen.
  • Je kunt vindplaatsgericht werken (zie hieronder).

Wat is dat, vindplaatsgericht werken?

  • Je spreekt jongeren aan op de plaatsen waar ze te vinden zijn.
  • Voorbeelden zijn: speelpleinen, bankjes, parkjes, bushokjes, cafés, scholen, de winkelstraat,…
  • Laat de jongeren vooral aan het woord, stel gewoon vragen om het gesprek in gang te houden. Probeer uit te zoeken wat hun interesses zijn en laat ze daarover maar honderduit babbelen.
  • Probeer hen in eerste instantie niet te overtuigen om naar de KAJ te komen, je probeert best eerst om gewoon een band te creëren.
  • Daarna laat je de KAJ met mondjesmaat binnensijpelen, tijdens het eerste contact hoef je nog niet over de KAJ te praten.
  • Het is niet altijd makkelijk om groepjes jongeren te overtuigen, maar als je meerdere malen terugkeert, is de kans veel groter.
  • Sommigen nemen bijvoorbeeld enkele drankjes mee met daarop stellingen of vragen, wie wil antwoorden, mag een drankje hebben.

En nu?

Vooruit! Schiet in gang, zoek de jongeren van je gemeente op en maak er kajotters van.

Plaats reactie