KAJ voor de school van morgen

Wat zijn de problemen op school?

Deze zin vraagt om een antwoord. En als resultaat hebben zij (de jongeren) een actie uitgewerkt, die terugslaat op de vier volgende thema's: De dwaze schoolregels, de combinatie tussen schoolwerk en hobby, het onderscheid tussen de onderwijsvormen en het feit dat school voor velen te duur is. De rode draad hierin is dat ze meer inspraak op school eisen. De kernslogan is dan ook 'de school van morgen'.

Om onze mening te uiten, zullen we vandaag dan ook actie voeren in het centrum van Oostende. Want jongeren zitten met veel frustraties omtrent school. Hieraan moeten we dus iets doen. Als KAJ willen wij het signaal naar de bevoegde personen in de onderwijssector geven.

Regels? Rechten? Plichten? Het kan anders!

School hoeft niet saai te zijn

Vorige weekend vond opnieuw het regio kernledenweekend van Melo plaats. Met de campagne school die op volle toeren draait en verschillende nieuwe kernleden die ervaringsdeskundigen zijn uit de middelbare school, besloten we om op zondag een regionale activiteit rond school te organiseren voor onze + 16 leden. Op voorhand hadden we hierover samengezeten met een werkgroepje. Er hadden al heel wat lokale activiteiten plaatsgevonden in onze regio en verschillende jongeren hadden hun verhaal al verteld. Maar dit eens met de hele regio doen, dat was nog wel een extra uitdaging.

Wij moeten onze piercings uitdoen, de directeur niet?

Regionale activiteit Gent-Eeklo

De eerste regionale activiteit rond het thema school Gent-Eeklo deden we tijdens ons jaarlijkse regioweekend. Op die manier zochten we een ideale mix tussen ontspanning en inhoud. We starten met een ludieke activiteit, onze directeur Nick en directrice Marte verwelkomen ons in hun school. De lessen zijn hier in ieder geval wel plezant, maar veel bijleren doen we niet. Bovendien zijn de leerkrachten overdreven streng, de regels soms zelfs absurd en niet iedereen gelijk voor de wet: Leerlingen moeten hun piercings uitdoen, maar de directeur niet? De frustratie stijgt bij sommigen per lesuur. Gelukkig is de realiteit een stuk rooskleuriger... Of toch niet helemaal? Tijdens de nabespreking blijkt duidelijk dat heel wat jongeren negatieve ervaringen hebben op school. Er kwamen veel verschillende uitspraken van veel verschillende jongeren, waardoor we een mooi geheel kregen van ervaringen waar we in toekomst veel mee kunnen doen.

Break the school rules!

”We mogen of kunnen onze studierichting niet kiezen!”

Siebe: Ik wil graag deeltijds onderwijs doen, zodat ik halftijds een beroep kan aanleren, maar dat zien mijn ouders niet zitten. Ze zeggen dan: 'Daar moet je niet aan beginnen, daar zijt ge veel te slim voor.' Mensen zien dit als het laagste van het laagste en als je “hoger” aankunt probeer je dat eerst.

Lander: Ik wist helemaal niet wat ik wou worden dus wist ik ook niet wat ik wou studeren. Mijn kameraden gingen allemaal elektromechanica doen, dus ik deed ik dat ook maar. Mijn kameraden haalden genoeg punten en ik bleef zitten.

Ouders beslissen in onze plaats welke richting we moeten volgen. “Mik maar zo hoog mogelijk”, zeggen ze, maar wat wij zelf graag willen doen telt niet mee.

We moeten al erg vroeg kiezen welke richting we willen doen en de keuze is vaak definitief. Soms weten we gewoon nog niet welke richting we uit willen of waar we goed in zijn. Het gebrek aan goede informatie en echte begeleiding maakt dat dit grote gevolgen kan hebben.

Ik ga je buizen dit jaar

weekend school druk

Gebuisd door een slecht examenrooster!

'Doordat we teveel vakken na elkaar hebben, of moeilijke vakken op 1 dag halen we het niet.'

Vincent: Ik had 3 herexamens; Nederlands, Engels en wiskunde, maar toen ik mijn examenrooster kreeg, moest ik Nederlands en Engels op dezelfde dag doen. Ik was er door voor wiskunde, gebuisd voor Nederlands en mijn punten van Engels hebben ze me zelfs niet gezegd, want ik bleef toch al zitten. Een jaar mogen dubbelen!

Als ik er nu aan denk, ben ik eigenlijk wel kwaad: was er tussen die vakken een dag tijd geweest, was ik er wel door geweest!

Watervaleffect WTF?

Druk op school

Velen laten waarschijnlijk een zucht bij het lezen van deze titel en denken bij zichzelf pfff, dat ken ik. Druk op school is iets wat velen onder jullie ervaren en ondergaan. Soms met wat gemor en een sprankeltje protest, maar zonder echt gehoor te krijgen over wat dat allemaal betekent voor jullie en hoe sommigen daar echt onder lijden.

Met het team beroepskrachten binnen de KAJ gingen we op tweedaagse om rond dit thema te werken.