Mechelen draait het volume omhoog

Nieuwe dynamiek regio Kempen – Mechelen

Regio Mechelen

Het is gedaan met de zogezegde 'stille' kempen! Er is nieuw leven geblazen in de regio Kempen/Mechelen. De eerste twee regio-activiteiten zijn al een feit! In december hebben drie jongeren uit verschillende afdelingen de handen in elkaar geslagen en een eerste ontspannende activiteit georganiseerd. Wat voor onze regio weeral een hele tijd geleden was! Dus het werd tijd dat we terug gingen kennismaken met elkaar.

Slimste Kajotterquiz

Dan, op 27 december, was het zover. De afdelingen uit Kempen en Mechelen daagden elkaar uit tot een 'Slimste Kajotterquiz' te Poppel! Pieter en Kevin waren quizmasters van dienst. Zij hielden het enthousiasme hoog tijdens de vijf quizrondes. Samen hadden we elk verschillende vragenrondes opgesteld en doe-opdrachten verzonnen. Allerlei leuke en domme weetjes zijn bovengehaald en de kennis over biermerken, muziek, games, enz. werd getest. Er werd bij sommige quizvragen ook heel wat bijgeleerd over de KAJ: wist je dat Jozef Cardijn de oprichter van KAJ was en dat dat dus die man op de foto is die in bijna elk KAJ-lokaal hangt?

Grote hilariteit was er bij de doe-opdrachten. Kaarsje-blaas en beschuiten eten waren geen probleem voor de Cedric. Die bouwde wel een kampvuurtje op zijn theelichtje en was niet meer te stoppen. Uithoudingsvermogen en kracht werden ook getest tijdens de competities muurzitten en met gestrekte arm een stoel vast houden. De drie ploegen waren aan elkaar gewaagd! Voor je antwoord mocht geven, moest je wel eerst nog even strijden voor dat ene fluitje vooraan bij de quizmasters, wat dan soms weer tot een echte strijd leidde.

Regio Mechelen

 

Het resultaat was een eerste plaats voor Bornem, de tweede plaats voor Poppel en last but not least Eindhout. Voor de hongerige en verre reizigers waren er hotdogs voorzien. Natuurlijk was er voor iedereen ook drank aanwezig met daarvoor een applausje voor Stijn. Die had de praktische zaken op zich genomen (zoals de zaal reserveren en voorzien van tafels, stoelen, drank in de koeling, chauffage opzetten enz.), zodat de rest zich gewoon aan tafel in ploeg konden zetten met een hapje en een drankje: klaar om te quizzen!

Het competitiegevoel na de quiz was nog niet helemaal verdwenen, zeker toen de boxen en muziek werd bovengehaald. Daar moest elke afdeling nog even bewijzen wie de beste muziek bij zich had. Dansjes werden 'geplaceerd' en zo konden we de eerste activiteit toch wel een succesje noemen!

Uitwisseling rond ledenwerving

We blijven natuurlijk wel KAJ en dat is meer dan alleen samenkomen om een activiteit te doen. We kunnen ook veel leren van elkaar. Kijken naar sterktes in onze eigen afdeling en te weten komen wat er toch nog beter kan. En vooral hoe het dan ook beter kan. Daarom was onze tweede bijeenkomst een uitwisseling voor alle kernleden uit de regio over ledenwerving. We merkten heel wat verschillen op in de ledenaantallen van de afdelingen in onze regio, zo hebben de Eindertse Jongeren meer dan zestig leden terwijl er andere afdelingen zijn die rond de tien of minder leden zitten. Voor sommige kernleden is ledenwerving vanzelfsprekend, terwijl anderen daar dan toch nog even een boost voor nodig hebben. Weer anderen hebben geen duidelijk beeld van wat ledenwerving allemaal kan inhouden: Wat kan je daarvoor allemaal doen? Waarom zouden we dat doen?

Kijken naar sterktes in onze eigen afdeling en te weten komen wat er toch nog beter kan. En vooral hoe het dan ook beter kan.

Elke keer Cardijn in een afdeling kwam, vroeg hij ‘En? Hoeveel leden heb je nu?’ Dan zeiden de kernleden ‘We zijn goed bezig, Cardijn, we hebben er nog altijd evenveel.’ Cardijns antwoord was: ‘Een afdeling moet groeien! Als je ledenaantal niet stijgt, dan gaat je afdeling achteruit.’ Er zijn altijd nog jongeren die KAJ nodig hebben, die je nog niet hebt gevonden, dus het is aan jou om in actie te schieten.

Dus zaten we (Pieter, Kevin, Els en ik) samen en bekeken wat de mogelijkheden zijn voor een goede ledenwerving. Daaruit zijn er twee workshops ontstaan: de face2face ledenwerving (huisbezoeken, jongeren aanspreken in buurten/pleintjes, naar scholen toegaan, enz.) en de hulpmiddelen die we erbij gebruiken (Facebook, internetsite, folders, flyers, affiches, enz.).

‘Een afdeling moet groeien! Als je ledenaantal niet stijgt, dan gaat je afdeling achteruit.’

Daarvoor kwamen dertien kernleden uit de afdelingen Bornem, Eindhout en Puurs op 9 februari samen te Bornem. Na een korte kennismaking tussen de deelnemers waarbij allerlei grappige anekdotes naar boven kwamen, hebben we verschillende aspecten van ledenwerving in die workshops uitgespit en besproken hoe je dit nu eigenlijk best aanpakt. Zo werkten de kernleden samen naar een sterke ledenwerving. We besproken vragen als: Wat doe jij in jouw afdeling? Hoe doe je dat concreet? Wat heb je daarvoor nodig? Hoe gebruiken jullie Facebook? Wat staat er op jullie flyer?

De kern moet goed weten 'wat gaan we wanneer doen' en moet zorgen dat er een duidelijke taakverdeling en afspraken zijn.

Regio Mechelen

Daaruit is wel gebleken dat een sterke planning doorheen het ganse jaar een must is. De kern moet goed weten 'wat gaan we wanneer doen' en moet zorgen dat er een duidelijke taakverdeling en afspraken zijn. Andere tips die naar voor kwamen: ledenwerving is niet een eenmalig iets en werkt niet zomaar op goed geluk. Meerdere keren in contact komen met dezelfde jongeren werkt duidelijk wel. Hoe? Door meerdere keren op eenzelfde school contact te hebben met hen: door tijdens een sportkamp/bosklasse/sneeuwklasse een activiteit te geven, tijdens de middagpauzes activiteiten te organiseren, in de klas jezelf nog eens voorstellen, na de schooltijd aan de poort staan en de jongeren aanspreken. Geef iets mee aan de jongeren, bijvoorbeeld een flyer met een korte uitleg over KAJ, wanneer jullie activiteit hebben, waar ze jullie kunnen vinden, gegevens van een contactpersoon, toffe foto's van de groep, een populaire activiteit die jullie organiseren, enz. Zo hebben ze iets om naar terug te grijpen wanneer jullie weer weg zijn.

Wees trots op je afdeling en heb het lef om die te 'verkopen'.

Wees trots op je afdeling en heb het lef om die te 'verkopen'. Steek niet alleen een folder in de bus, maak niet enkel een Facebookevenement aan. Durf jongeren die je niet (zo goed) kent aan te spreken, doe het desnoods met twee of meer. Het face2face contact is wat werkt, de rest zijn enkel hulpmiddelen. Steek niet alleen een saaie preek af over waarom KAJ zo tof is en waarom ze absoluut moeten komen. Nee, toon het hen! Doe activiteiten met de jongeren! Toon interesse in hen. Smijt jezelf mee in de activiteit! Enthousiasme werkt aanstekelijk! En vooral: doe eens goed zot met de jongeren!

Durf jongeren die je niet (zo goed) kent aan te spreken, doe het desnoods met twee of meer.

Met zo'n ledenwervingscampagne gaan wij in de Kempen/Mechelen strijden voor groeiende sterke afdelingen! De verantwoordelijkheid voor het voortbestaan van je afdeling en de beweging ligt in je eigen handen!

Plaats reactie