De school van morgen

KAJ school van morgenWij, jongeren van KAJ regio Gent-Eeklo, houden op vrijdag 18 december een bekendmaking over wat er misloopt in ons onderwijs. Na activiteiten en gesprekken hier rond met tientallen jongeren uit onze afdelingen kwamen enkele grote lijnen vaak terug. Op deze dag vragen we ook jongeren buiten KAJ naar hun mening. Met deze nieuwe input werken we verder aan een verdere analyse van de problemen.

Waarom?

Te weinig begeleiding op stage-opdrachten

Stage is voor ons een kans om veel bij te leren. Of je die kans ook echt krijgt, is afhankelijk van toevalligheden: je stagebegeleider, de ondersteuning op stage. We willen dat er goeie en duidelijke afspraken zijn, die iedereen nauwgezet opvolgt.

Annelore: Ik schrok echt dat ik er niet door was voor mijn stage. Ik kom toe op school en de leerkracht vraagt of ik het verwacht had. Natuurlijk niet, want mijn stage was al 3 weken gedaan en dan komen ze daar nog mee af! Na 2 weken had ik wel een tussentijdse evaluatie. Daar zeiden ze dat ik moest werken aan mijn werkpunten. Daarna zeiden ze op mijn stage dat ik heel goed werkte aan mijn werkpunten, “Het ging zeker goed komen!” Wat willen ze dan nog meer? Ik heb haar dat ook gezegd!

Ons schoolwerk heeft een grote impact op onze vrije tijd.

De ene week superveel werk en dan moeten we onze hobby's laten vallen. Door Smartschool kunnen er ook na schooltijd nog opdrachten bijkomen. Dit zorgt ervoor dat we ons schoolwerk niet kunnen plannen.

Sofie: Om 8 's avonds kwam er nog een taak op Smartschool, maar op internaat kunnen wij dan niet meer op de computer. Ik had het dus niet meer gezien en de taak niet gemaakt. De leerkracht zei dat ik maar aan mijn klasgenoten moest vragen om mij de taak door te sturen.

Ruben: Ik ging vroeger op maandag nog naar atletiektraining, maar dat heb ik opgegeven. Ik moet dan al om half 6 terug vertrekken. Dan had ik niet meer genoeg tijd voor mijn huiswerk te maken die dag. Ik probeer nog te gaan op woensdag, als ik niet teveel werk heb. Op het Vlaams kampioenschap merk ik dan wel dat mijn tijden niet goed meer zijn.

Regels zijn onlogisch en zorgen ervoor dat we onszelf niet mogen uiten.

Schoolregels zijn nodig, maar het is voor ons niet duidelijk waarom bepaalde regels er zijn. We willen het schoolreglement bespreekbaar maken, samen werken aan een schoolreglement waar iedereen zich in kan vinden.

Benito: Mijn school heeft strenge regels i.v.m. kledingvoorschriften en het uiterlijk. Piercings, tattoo's, blote schouders, speciale kapsel enzo zijn verboden. Maar ik weet zelf niet met welke reden deze regels zijn opgesteld. De eerste dag dat ik een stretch aanhad op school, sprak de directie mij al aan. Door deze regels heb ik het gevoel dat ik niet mezelf mag zijn. Ik vind dat ze geen respect hebben voor mij.

Verona: Op school mogen we onszelf gewoon niet zijn. Ik zou graag een tattoo willen zetten, maar ik moet dus eigenlijk wachten tot na mijn 7e, maar ik denk dat ik hem deze zomer toch ga laten zetten. Zo van: i don't give a sjit! Ik zit dan al in het zevende, ik ben al 18 jaar! Voor middenschool snap ik het nog, maar allez 18 jaar.

Kunnen jullie je hierin vinden? Aarzel dan niet en kom ons helpen.

Het persmoment is voorzien vrijdag 18 december van 20u tot 20u30, in Gent (Korenmarkt)

Voor meer informatie neem contact op met Marijke

Wij verwachten jullie!

Plaats reactie